FOTOGRAFIA AKO MODUS VIVENDI

03.09.2008 Prešov

Fotografia Bartolomeja Cisára aktuálnou kreativitou dospela k aktívnej syntéze maliarstva a fotografie a ku krajnej eliminácii rozdielov medzi týmito dvoma druhmi umeleckej tvorby.
Vo vzájomnej súvzťažnosti zotiera hranice medzi zvláštnym a všeobecným v maliarstve a vo fotografii. Vydáva autentické svedectvo z rôznych mestských zón. Výrazne operuje s metaforou, ktorú vytvára z dobrodružstva objavovania reality. Slovom, Cisár umelecky zvnútorňuje podnety z vonkajšieho sveta jemu príznačným spôsobom.
Nachádza priamu dráždivosť z devastácie či deštrukcie civilizačných, prípadne sériových produktov: opadaná omietka, zhrdzavená brána, plech, nástroje, nefunkčné potrubia, jednoducho odpad všemožného charakteru a druhu. Nejde mu o obrazy, ktorými by oživoval skutočnosti minulého života, ani o apelatívny postoj umelca-environmentalistu. Naopak, ním nasnímané detaily stali sa podnetom k tomu, aby ho inšpirovali k dômyselnej, voľnej hre asociácií, aby sa stali impulzom k symbolicky zašifrovanej obraznosti, prípadne popudom k vytváraniu nonsensu s príslovečnými protirečeniami. Cisár napríklad zbadá relativitu slobody v detailnom zábere pletiva plotu s pozadím osprejovaného betónového panelu, ktorý silno pripomína neslávny berlínsky múr; ženu na pláži v zaschnutej porozlievanej modrej farbe, ktorej pukliny evokujú morské vlny; poéziu čísel na opadanej omietke s náznakom torza ľudského tela, na ktorom sú vyškriabané čísla; Jimmiho Hendrixa v chaose čiernych lineatúr na odhodenom žltom plechu; zhrdzavené lásky na starej železnej bráne popísanej iniciálami a menami a podobne. Cisár nanovo objavuje obrazový svet lyrickoimaginatívnou hrou symbolov na hraničnej čiare medzi abstrakciou a realitou, čím atakuje umelecké klišéovité videnie. Svojou súčasnou fotografickou tvorbou ukazuje ak nie na nové, tak prinajmenšom na ďalšie cesty komunikatívneho prieniku maliarstva a fotografickej reflexie.
Bartolomej Cisár (1947) žije a tvorí v Košiciach. Od roku 1975 pracuje ako fotograf – v súčasnosti v Slovenskom technickom múzeu. Je spoluzakladateľom renomovaného košického Fotoklubu NOVA. Jeho tvorba, ktorá sa vymyká paušálnej typologizácii, a vymyká sa jej vďaka jedinečnej umeleckej identite, výrazne rezonuje od druhej polovice deväťdesiatych rokov uplynulého storočia. Svoje diela vystavoval na piatich samostatných výstavách na Slovensku a dvoch v Poľsku. Zúčastnil sa viacerých kolektívnych výstav v Českej republike, Maďarsku, na Ukrajine, vo Švajčiarsku a na Slovensku.
Dr. Tibor Kočík
výtvarný publicista
 

Vyberte región

mark